Del llenç al mur

Aquest curs està enfocat en el projecte d’adaptar imatges i idees a un mur i a intervenir en espais arquitectònics.

S’aprendran tècniques i estratègies necessàries per pensar i executar un mural i les nocions imprescindibles per organitzar el procés de treball.

Té dues parts: a la primera part del curs es pensarà i projectarà un mural entre tots els estudiants seguint la proposta del professor. La segona part consisteix a posar en pràctica els coneixements adquirits i es realitzarà un mural a partir de les propostes dels alumnes, es decidirà entre tots quin projecte o projectes són els que es realitzaran. Per a això es buscarà un espai (interior o exterior) dins el context del barri del Raval.

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

• Ser capaç de desenvolupar un projecte personal de mural.
  • Es treballarà en grup i l’objectiu final és saber ser fidel a la proposta inicial.
  • Treballar en equip perseguint el resultat final per sobre dels interessos personals.
  • Aplicació i ús d’aquest sistema de treball, entenent que tots els passos són necessaris per al resultat final.

2. Continguts

A la part teòrica del taller es farà un recorregut per la Història de l’Art, pels artistes que han treballat la pintura mural, des de la prehistòria fins a l’actualitat. Es veuran al llarg del curs diferents tipus de murals, tenint la pintura expandida com a referència per abastar i ampliar la idea de mural. S’estudiaran tècniques pictòriques, tècniques additives, elements tridimensionals, projeccions o interaccions amb l’espectador, sent part del procés de creació o destrucció del mural o intervenció.

A la part pràctica s’executaran els conceptes estudiats i es realitzaran els murals proposats pel professor i pels estudiants en un context pensat per a això.

3. Metodologia

A cada classe hi haurà una part teòrica en la qual es veuran projectes d’artistes que treballen sobre el mural, es comentarà el seu procés de treball i interès, contextualitzant-lo en el moment present.

A la part pràctica es desenvoluparà el procés d’execució del mural, idea, esbós, plantejament en la superfície i la seva realització.

Es comentarà en els últims 15 minuts de la classe com s’ha desenvolupat.

4. Criteris d’avaluació

• Es valorarà l’assistència, la proposta del projecte personal, la participació i capacitat de treball en equip.
  • S’avaluarà solament a l’alumne amb un 80% mínim d’assistència.

• Arnheim, Rudolf: Art i percepció visual (Aliança Ed.).
  • Francesco Clemente, Affreschi. Catàleg Fundació Caixa de Pensions.
  • Gordon Matta-Clark, (2006), Catàleg exposició en Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia.
  • Gombrich, Ernst H .: Art i il·lusió (Phaidon) i Història de l’art (Columna).
  • Pedrola, Antoni: Materials, procediments i tècniques pictòriques (Ariel).
  • Sol LeWitt, 17 Wall Drawings (1970–2015). Fundació Botín.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Persones interessades en la pintura com a mitjà per desenvolupar el seu projecte personal, en la pintura mural i la seva aplicació arquitectònica.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.