Color i disseny amb tints naturals

Docent:

Cornelia Blümi

Número d'hores:
Dates:
5.3.2018-21.6.2018
Dies:
Per confirmar
Horari:
Per confirmar
Nivell:
iniciació
Condicions d'accés:

Qualsevol persona interessada en el tema del color.

Màxim d'alumnes:
Preu:
450€ + 100€ d’inscripció

Resum

Les matèries colorants es formen a les fulles, les tiges, les escorces, les flors i les arrels de les plantes. Són el producte de processos d'intercanvi entre l'organisme de la planta i el sòl, la llum, l'aire i l'aigua.

L'art de tenyir consisteix a extreure aquestes substàncies de les plantes i fixar-les en les fibres tèxtils.

Tintorers de tots els temps han aconseguit aproximar-se als colors a través de matèries vegetals colorants com el pastel, la roja o la gualda i de matèries animals com la cotxinilla. Fins al final del segle XIX les matèries colorants naturals eren la principal font de color per a les fibres tèxtils.

Tenyir amb tints naturals avui significa recuperar procediments antics i abandonats i adaptar-los al nostre món contemporani per donar color a les nostres creacions tèxtils d'una manera molt personal i sostenible.

En aquest curs s'ensenyaran: mètodes de mordentat i tint, aplicació de mordents per crear estampats, tines de indi, tècniques de reserva a partir de cosits, lligats i plecs.

Es presentaran projectes relacionats amb aquesta matèria sorgits recentment, vinculats a la creativitat, la sostenibilitat i l’ interès social.

Continguts

• Conèixer aspectes teòrics, botànics, químics i històrics tant dels tints com de les fibres tèxtils
  • Preparar tints amb les matèries de tint clàssiques: Roja tintórea, Cotxinilla, Gualda, Campetx, Cecidis de Roure i Índigo.
  • Experimentar amb matèries de l'entorn i de reciclatge: pells de ceba, pells de magrana, olivarda, nous, branques de poda d'arbres fruiters, etc.
  • Aprendre els mètodes per mordentar i tenyir fibra animal i fibra vegetal.
  • Modificar colors amb ferro.
  • Sobretenyir.
  • Experimentar tècniques de tints amb reserves i altres efectes de color com degradats o taques.
  • Experimentar la tècnica d'estampació amb mordents.

• Saber aconseguir una paleta de colors.
  • Saber detectar si un material vegetal serveix per tenyir.
  • Potenciar la creativitat i la investigació en el camp del tenyit.
  • Sensibilitzar sobre l’ús sostenible dels recursos que utilitzem en la producció tèxtil.
  • Realitzar un mostrari de colors en llana, seda, lli i cotó.
  • Realitzar un projecte personal.

Metodologia

Les classes tenen forma de taller pràctic en el qual els alumnes realitzaran els seus exercicis de tints i tècniques d'estampació i reserves per crear dissenys.

Durant les classes pràctiques s'explicaran els procediments i també els continguts teòrics.

Cada alumne elaborarà el seu mostrari i es farà el seu llibre de receptes i apunts a més del seu projecte personal.

Web del docent