Ceràmica i vidre. De peça única a peça seriada

Docent:

Yukiko Murata

Número d'hores:
90 h
Dates:
20/02/2017 al 22/06/2017
Periode:
Segon quadrimestre
Dies:
Dilluns i dijous
Horari:
Dilluns de 17:00 a 20:00h i dijous de 18:00 a 21:00h
Nivell:
Iniciació-mig
Condicions d'accés:

El curs està dirigit a aquelles persones que estiguin interessades en el disseny i vulguin aprendre les tècniques de la ceràmica i vidre. No es necessari el domini de les tècniques bàsiques artesanals d’aquests materials.

Màxim d'alumnes:
10
Preu:
650 + 100€ d’inscripció

Resum

La peça única i la peça seriada, cadascuna d’elles té el seu valor, els seus avantatges i els seus inconvenients, en definitiva el seu llenguatge.

Encara que sigui una gran producció les peces amb llarga vida- timeless design- el primer pas comença amb un prototipus fet artesanalment.

A més a més darrera d’aquest prototipus hi ha milers de proves, passa per molts sedassos abans de ser llençat al mercat.

Històricament hi ha molts dissenys que van néixer de la peça única i alhora hi ha molts prototipus que no van arribar al mercat.

Quina és la frontera entre els dos?

Analitzar els dissenys en cada època, es pot imaginar la societat a traves dels objectes utilitaris.

Avui en dia que demana la societat? Per què busca un toc de “fet a mà” per les peces industrials?

Programa

Objectius

En l’actualitat ja tenim un bombardeig d’objectes útils i inútils, sovint massa.

Es proposa aquest curs amb l’objectiu d’aconseguir que es pensi en el significat de dissenyar i de produir coses en aquest món en el que s’està dissenyant per la necessitat de seguir dissenyant.

Desenvolupar el procés de producció i buscar les diverses possibilitats d’aquest material considerant com podria ser el disseny sostenible mitjançant l’observació de la societat.

Ensenyar el procés de disseny de peça única i d’una sèrie per aplicar a la ceràmica i vidre, complementant la teoria amb la pràctica per conèixer les diverses tècniques de treball de ceràmica i vidre.

Continguts:

El disseny ornamental i la forma

Analitzar el procés de transformació de la naturalesa, els símbols i els motius tradicionals. Observar un element i extreure’n les característiques essencials. Recerca de la forma adequada per als objectius de la peça dissenyada i les possibilitats que permeten una tècnica especifica.

Dissenyar uns motius ornamentals per aplicar a vidre i a la ceràmica.

Utilitzar diversos mètodes com el collage, la papiroflèxia, la cal·ligrafia, etc.

CERÀMICA

Tècniques d'aplicació decorativa

Sobre biscuit

  • Slips (engalbes)
  • Esmalt
  • Sota coberta
  • Reserves
  • Tampons

Sobre esmaltat

  • Tercer foc (europeu i japonès)

Tècniques de creació de formes amb motlle

  • Pressió
  • Colada

Teoria d’esmalt i slips (engalbes)

VIDRE

Tècniques d'aplicació decorativa

  • Llapis sobre vidre
  • Pols sobre vidre

Tècniques de creació de formes amb motlle

  • Diversos materials de motlle

CERÀMICA I VIDRE

  • Cocció amb diferents tècniques
  • Diversos tipus de motlles.
  • Procés de producció artesanal i industrial

Metodologia:

Projectes de disseny ornamental.
Projectes de disseny utilitari i escultura.
Exercicis pràctics.
Classes teòriques, material multimèdia (diapositives i vídeos).

Criteris d’Avaluació:

Assistència i puntualitat a la classe.
Lliurament i desenvolupament dels treballs.
Respecte als companys que comparteixen l’aula, de les eines, les maquines i medi ambient.

Bibliografia

  • ROS I FRIGOLA Maria Dolors, CERÁMICA ARTÍSTICA
  • Parramón ediciones,s.a. Barcelona, 2005
  • BEVERIDGE Philippa, DOMÉNECH Ignasi, PASSUAL Eva, EL VIDREIO TÉCNICAS DE TRABAJO DE HORNO, Parramón ediciones,s.a. Barcelona, 2000

Página Web del Docente: http://llardeyukiko.blogspot.com.es/