Arts visuals & noves dramatúrgies – (Pràctiques de Creació Escènica Contemporània)

Curs teòric-pràctic destinat a persones de diferents àmbits creatius que vulguin abordar les connexions entre les arts escèniques i les arts visuals. S’exploraran les noves tendències en arts escèniques, posant-les en context amb la tradició teatral occidental.

Actualment les arts escèniques i les arts visuals es nodreixen mútuament obrint un camp d’experimentació fecund per a l’artista contemporani. En aquest curs veurem quins recursos utilitzen els creadors de les anomenades noves dramatúrgies per vertebrar les seves narratives i desplegar la seva poètica.

A partir d’una sèrie d’exercicis pràctics i exemples d’actualitat, explorarem la dis-solució de fronteres que es dona en la creació contemporània. Veurem com el con-tagi entre els diferents llenguatges desborda els límits d’allò que tradicionalment anomenem escena, i planteja noves maneres d’abordar la relació intèrpret-obra-públic.

Programa del curs

1. Objectius del curs

• Aportar una visió actualitzada i rigorosa del panorama nacional i internacional dels artistes que treballen en la frontera entre les arts escèniques i les arts visuals.
  • Experimentar, a través de la pràctica, els mecanismes que operen en la gramàtica d’allò que anomenem teatralitat.
  • Incentivar els alumnes a integrar en la seva pràctica artística nous recursos i idees que contribueixin a multiplicar i redimensionar la seva obra.

2. Continguts

ORÍGENS del TEATRE
Teatre i Ritual

INTRODUCCIÓ A LA DRAMATÚRGIA I
Definició. Història. La tragedia grega. Exemples d’actualitat.

INTRODUCCIÓ A LA DRAMATÚRGIA II
Apunts per a un glossari apòcrif de l’escena

DRAMATÚRGIES DE LA PARAULA
Principals elements del text dramàtic. Logocentrisme vs teatre post-dramàtic

DRAMATÚRGIES DEL MOVIMENT
Antropologia del cos de l’actor: d’Artaud a Romeo Castellucci

DRAMATÚRGIES DE L’OBJECTE
Escena del monstre. Escena del moviment. Escena de la paraula. Escena dels invents. Escena de la memòria.

DRAMATÚRGIES DE L’ESPAI
De l’Espai buit de Peter Brook a les noves estètiques post-dramàtiques

PERFORMANCE, ACCIÓ, HAPPENING
Performance Art, Embodied Theater, Reenactment

ESCENES NÒMADES
Paisatge i deriva: del dadaisme a Rimini Protokoll

3. Metodologia

El curs es vertebra a partir d’una sèrie d’exercicis que els alumnes realitzen en ca-da sessió. La classe s’estructura en dues parts. En la primera part (1h aprox) s’aborden aspectes teòrics i es mostren exemples d’artistes relacionats amb el te-ma de la sessió. En la segona part (3h aprox), es proposa als alumnes una pràctica escènica realcionada amb el tema exposat. Es demana als alumnes que arribin amb un projecte personal que desenvolupant durant el curs i del qual presentaran una mostra a final de curs. Les sessions potenciaran el treball en grup. Es posarà èmfasi en abordar, a partir del cos, la pràctica escènica revisant els codis teatrals. S’incentivarà els participants a la creació de peces pròpies, indagant en una poètica i un llenguatge personals.

4. Criteris d’avaluació

• Es valorarà el compromís amb el curs, una actitud positiva i respectuosa i la capa-citat de treball en equip.
  • Es valorarà la capacitat d’integrar i sintetitzar els conceptes i les eines d’anàlisi donades a classe i, també, l’origalitat i el risc a l’hora d’incorporar aquests recursos al treball personal de cada alumn@.

• “Diccionario de Símbolos” Juan Eduardo Cirlot. Editorial Siruela
  • “Diccionario del teatro: dramatúrgia, estètica, semiologia” Patrice Pavis. Ed Paidós
  • “Poètica” Aristòtil. Angle Editorial
  • “El teatro y su doble” Antonin Artaud. Ed Edhasa
  • “El espacio vacío. Arte y técnica del teatro” Peter Brook. Ed Península
  • “Estética de lo performativo” Erika Fischer-Lichte. Abada Editores
  • “Teatro Posdramático” Hans-Thies Lehmann Ed. CENDEAC
  • “Les pelerins de la matière. Theorie et praxis du théâtre”. Claudia et Romeo Castelucci. Les Solitaires Intempestifs Éditions
  • “Un teatre sense teatre” Ed. MACBA
  • “Escenes de l’Imaginari” Ed Institut del Teatre/Diputació de Barcelona
  • “L’art survivra a ses ruines” Anselm Kiefer. College de France/Fayard
  • “Seis lecciones de dibujo” William Kentridge. Ed El hilo de Ariadna
  • “Destrucción del padre” Louise Bourgeois. Ed Síntesis
  • “La vida possible de Christian Boltansnki”. Christian Boltanski, Catherine Grenier. Ed Casus Belli

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.