Apertus 01. In-Between/Entremig narratives i imaginaris del lloc

1–8.7.16

Artista convidat Arash Nassiri

The ass between two chairs és el títol del taller proposat per l’artista Arash Nassiri, que expressa la incòmode sensació d’estar entre dues coses, dos estats. Justament és l’estat en què l’Escola Massana es troba actualment, en el trànsit de l’an1.tic edifici a un de nova planta. Quins contextos de sentit ens aporta la noció “entremig” (in-between)? En arquitectura es parla d’espais “entremig” com aquells espais articuladors, connectors i comunicadors entre el dins i l’afora, però també d’espais habitats temporalment. Al seu torn, el camp del pensament ens parla d’un estar en suspens, inacabat o en trànsit permanent. Què identifica doncs els sabers i els espais “entremig”? A que fa referència el treball artístic quan se situa “entremig”? Aquest seminari s’adreça a teixir perspectives sobre el valor de “l’entremig” des de la filosofia, la geografia, l’arquitectura, l’art i l’antropologia, que ens ajudin a indagar nous espais de creació i de visió crítica sobre el nostre context immediat.

1.7.16

9.30h
Benvinguda i Presentació de la jornada. Fundació Han Nefkens i Escola Massana.

10.00h
Ester Jordana “L’in-between: metamorfosi des de l’immaterial”. (el concepte in-between des de la reflexió filosòfica). (català)

Ester Jordana és professora associada a Bau, Centre Universitari de Disseny. Forma part de la Càtedra de Filosofia Contemporània a la Universitat de Barcelona.

Pausa-cafè

11.30h
Núria Benach “L’espacialitat de l’in-between. Sobre fronteres, centres i marges” (el concepte in-between des de les noves tendències del pensament geogràfic) (català)

Núria Benach és professora de geografia a la Universitat de Barcelona i co-directora de la col·lecció editorial “Espacios críticos” (Icaria Editorial).

12.30h
Conversa entre Ester Jordana i Núria Benach moderada per David Gràcia. Debat obert (català)

David Gràcia és professor d’estètica al grau universitari en Arts i Disseny Escola Massana-UAB. Forma part del col·lectiu “Espai en Blanc”.

16.30h
Arash Nassiri. Presentació de les directrius del seu treball i del taller proposat The ass between two chairs (anglès)

Arash Nassiri és artista visual d’origen iranià i resident a París. Es va graduar a l’École Nationale Supérieure des Arts-Décoratifs de Paris el 2012 i a Le Fresnoy, National Studio of Contemporary Arts el 2014. La seva obra ha estat exposada a diversos països. Entre els premis obtinguts destaca el Gran Premi de videoart de Cote Court Pantin de 2014 i el Prize Studio Collector.

17.30h
Roger Sansi “Betwixt and between. On liminal futures”. El concepte in-between des de l’antropologia relacionant-ho amb el treball d’Arash Nassiri, exposició al Nivell Zero de la Fundació Suñol en el marc del Festival LOOP 2016 (anglès).

Roger Sansi és professor a Goldsmiths College (Londres) i investigador Ramon y Cajal al Departament d’Antropologia a la Universitat de Barcelona.

18.30h
Conversa entre Roger Sansi i Arash Nassiri moderada per Antonio Ontañón. Debat obert (anglès).

Antonio Ontañón és doctor en Història de l’Art, Cap del Departament d’Humanitats de l’Escola Massana Centre d’Art i Disseny de Barcelona. Director de la revista d’història i crítica de les arts SITUACIONES.

Acte obert al públic (entrada gratuïta). No hi haurà traducció simultània.
Sala d’Actes de l’Escola Massana
Hospital 56. 08001 Barcelona

TALLER

2–8.7.16

THE ASS BETWEEN TWO CHAIRS

Taller impartit per l’artista iranià Arash Nassiri i adreçat exclusivament a dotze joves artistes seleccionats a través d’una convocatòria oberta a alumnes i exalumnes de l’Escola Massana i estudiants en curs de les escoles convidades Llotja Escola Superior de Disseny i Art, i Facultat de Belles Arts UB. El taller es desenvoluparà en diferents espais de l’Escola Massana.

PRESENTACIÓ FINAL

8.7.16

20.00h
Presentació dels resultats del taller a la Sala d’Actes de l’Escola Massana

Acte obert al públic.
La HNF oferirà un piscolabis com a cloenda del seminari APERTUS 01.